Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

A P. 5660. feladat (2025. május)

P. 5660. Egy pontszerűnek tekinthető, \(\displaystyle m\) tömegű, átfúrt golyó az ábra szerint egy \(\displaystyle R\) sugarú, vízszintes átmérőjű, függőleges síkú, félkör alakú, rögzített, merev drótra van fűzve, amelyen súrlódásmentesen csúszhat. A golyóhoz egy vékony fonál van kötve, amely a drót \(\displaystyle C\) végén lévő, kicsiny csigán van átvetve. A fonál másik végéhez egy ugyancsak \(\displaystyle m\) tömegű nehezék van erősítve. A bal oldali golyót a fonál vízszintes helyzetéből lökésmentesen elengedjük, amikor a fonál \(\displaystyle \alpha=0^\circ\)-os szöget zár be a vízszintes átmérővel.

a) Mekkora sebességgel mozognak a testek, amikor a bal oldali test a drótpálya legalsó pontján halad át?

b) Mekkora a testek gyorsulása ebben a pillanatban?

Közli: Zsigri Ferenc, Budapest

(6 pont)

A beküldési határidő 2025. június 16-án LEJÁRT.


Megoldás. a) Amikor a bal oldali test a drótpálya legalsó pontján halad át, akkor \(\displaystyle \alpha=45^\circ\). Legyen ebben a pillanatban a bal oldali test sebessége \(\displaystyle v\), és így a kényszerfeltétel (vagyis az állandó fonálhossz miatt) a jobb oldali test sebessége \(\displaystyle \tfrac{v}{\sqrt{2}}\). Ezeket a sebességeket a munkatételből (vagy az energiamegmaradásból) kaphatjuk meg:

\(\displaystyle mgR+mg\left(2-\sqrt{2}\right)R=\frac{1}{2}mv^2+\frac{1}{2}m\left(\frac{v}{\sqrt2}\right)^2,\)

amiből

\(\displaystyle v_{\mathrm{bal}}=v=\sqrt{\frac{4(3-\sqrt{2})}{3}gR}\qquad\textrm{és}\qquad v_{\mathrm{jobb}}=\frac{v}{\sqrt{2}}=\sqrt{\frac{2(3-\sqrt{2})}{3}gR}.\)

b) Vizsgáljunk egy általános esetet, amikor a bal oldali test valamilyen \(\displaystyle \alpha\) szöggel fordult el. Ebben a helyzetben a bal oldali test sebessége legyen \(\displaystyle v_{\mathrm{b}}\), és a kötél hosszának állandósága miatt a jobb oldali test sebessége:

\(\displaystyle v_{\mathrm{j}}=v_{\mathrm{b}}\cdot \sin{\alpha}, \)

amint azt az 1. ábráról leolvashatjuk. Azt is megállapíthatjuk, hogy az \(\displaystyle OP\) egyenes ebben a helyzetben éppen

\(\displaystyle \omega=\frac{v_{\mathrm{b}}}{R}\)

szögsebességgel forog. A fonál ferde részének, vagyis a \(\displaystyle CP\) egyenesnek a forgási szögsebessége \(\displaystyle \omega/2\), hiszen a vízszintessel bezárt szöge csak fele akkora, mint az \(\displaystyle OP\) sugár hajlásszöge.


1. ábra

A továbbiakban szükségünk lesz a bal és a jobb oldali test gyorsulása közötti kapcsolatra. Ezt kétféle módszerrel is meghatározhatjuk. A bal oldali test gyorsulásvektorának \(\displaystyle OP\) irányú (centripetális) komponense nyilván

\(\displaystyle a_\mathrm{cp}^{(O)}=\frac{v_\mathrm{b}^2}{R}.\)

Az \(\displaystyle (O)\) jel arra figyelmeztet, hogy az \(\displaystyle O\) pont körüli elfordulásból származó centripetális gyorsulásról van szó.

Az \(\displaystyle OP\) egyenesre merőleges (érintő irányú) gyorsuláskomponens a \(\displaystyle v_{\mathrm{b}}\) sebességnagyság növekedési üteméből származik, ezt \(\displaystyle a_{\mathrm{b}}\)-vel jelöljük. A 2. ábrán ezeket az összetevőket kék nyilakkal ábrázoltuk.


2. ábra

Ugyanez a gyorsulásvektor felbontható \(\displaystyle CP\) irányú és arra merőleges összetevőkre. A \(\displaystyle CP\) irányú gyorsuláskomponens egyrészt az \(\displaystyle CP\) fonálhossz gyorsuló ütemű rövidüléséből származik, ami megegyezik a jobb oldali test függőleges irányú \(\displaystyle a_{\mathrm{j}}\) gyorsulásával, másrészt a \(\displaystyle CP=2R\cos\alpha\) hosszúságú szakasz \(\displaystyle \omega/2\) szögsebességű forgásából adódik. (Ez utóbbi is centripetális gyorsulás, de az most nem az \(\displaystyle O\) pontra, hanem a \(\displaystyle C\) pontra vonatkozik.) Ez a komponens \(\displaystyle CP=2R\cos\alpha\) hosszúságú szakasz \(\displaystyle \omega/2=\frac{v_{\mathrm{b}}}{2R}\) szögsebességű forgásából származik, nagysága tehát

\(\displaystyle a_\mathrm{cp}^{(C)}=2R\cos\alpha \left(\frac{v_{\mathrm{b}}}{2R}\right)^2\)

A \(\displaystyle P\) pont gyorsulásának van \(\displaystyle CP\)-re merőleges, tehát a \(\displaystyle C\) körüli forgás szempontjából tangenciális komponense, de ennek nagyságát nem szükséges meghatároznunk. A \(\displaystyle C\) pontra vonatkoztatott gyorsuláskomponenseket a 2. ábrán piros nyilak szemléltetik.

A kék gyorsulásvektorok összege, és így annak \(\displaystyle CP\) irányú vetülete megegyezik a piros gyorsulásvektorok összegével, illetve annak \(\displaystyle CP\) irányú vetületével.

\(\displaystyle a_{\mathrm{b}} \,\sin\alpha+\cos\alpha\frac{v_\mathrm{b}^2}{R}=a_{\mathrm{j}}+2R\cos\alpha \left(\frac{v_{\mathrm{b}}}{2R}\right)^2,\)

ahonnan

\(\displaystyle a_{\mathrm{j}}=a_{\mathrm{b}} \,\sin\alpha+\cos\alpha\frac{{v_{\mathrm{b}}^2}}{2R}.\)

A gyorsulások közötti összefüggést más módon, a differenciálszámítás összefüggéseinek alkalmazásával is levezethetjük. A bal oldali test pályamenti (érintőirányú) gyorsulása \(\displaystyle a_{\mathrm{b}}=\frac{\mathrm{d} v_{\mathrm{b}}}{\mathrm{d} t}\). A jobb oldali test gyorsulását a szorzatfüggvény deriválási szabálya szerint kaphatjuk meg:

\(\displaystyle a_{\mathrm{j}}=\frac{\mathrm{d} v_{\mathrm{j}}}{\mathrm{d} t}=\frac{\mathrm{d} (v_{\mathrm{b}}\cdot \sin{\alpha})}{\mathrm{d} t}=a_{\mathrm{b}}\cdot \sin{\alpha}+v_{\mathrm{b}}\cdot\cos{\alpha}\cdot\frac{\mathrm{d} \alpha}{\mathrm{d} t}=a_{\mathrm{b}}\cdot \sin{\alpha}+v_{\mathrm{b}}\cdot\cos{\alpha}\cdot(\omega/2)=\)

\(\displaystyle =a_{\mathrm{b}}\cdot \sin{\alpha}+v_{\mathrm{b}}\cdot\cos{\alpha}\cdot\frac{v_{\mathrm{b}}\cdot\cos{\alpha}}{2R\cos{\alpha}}=a_{\mathrm{b}}\cdot \sin{\alpha}+\cos{\alpha}\cdot\frac{{v_{\mathrm{b}}^2}}{2R}.\)

Ezek után térjünk át az \(\displaystyle \alpha=45^\circ\)-os helyzetre:

\(\displaystyle a_{\mathrm{jobb}}=a_{\mathrm{bal}}\cdot \sin{45^\circ}+\cos{45^\circ}\cdot\frac{{v_{\mathrm{bal}}^2}}{2R}=\frac{a_{\mathrm{bal}}}{\sqrt 2}+\frac{{v_{\mathrm{bal}}^2}}{2\sqrt2R}.\)

A fonálban ébredő feszítőerő legyen \(\displaystyle F\). A jobb oldali testre ezt a dinamikai egyenletet írhatjuk fel:

\(\displaystyle mg-F=ma_{\mathrm{jobb}}=m\left(\frac{a_{\mathrm{bal}}}{\sqrt 2}+\frac{{v_{\mathrm{bal}}^2}}{2\sqrt2R}\right).\)

Hasonló módon a bal oldali test pályamenti gyorsulására felírható mozgásegyenlet:

\(\displaystyle \frac{F}{\sqrt{2}}=ma_\mathrm{bal}.\)

A fenti két egyenletből

\(\displaystyle F=\frac{10-6\sqrt{2}}{9}mg\approx0{,}168\,mg\qquad\mathrm{és}\qquad a_{\mathrm{bal}}=\frac{5\sqrt{2}-6}{9}g\approx 0{,}119\,g,\qquad\mathrm{illetve} \qquad a_{\mathrm{jobb}}=\frac{6\sqrt{2}-1}{9}g\approx 0{,}832\,g.\)

Ezzel megkaptuk a jobb oldali test gyorsulását, azonban \(\displaystyle a_{\mathrm{bal}}\) csak a pályamenti (érintőleges) gyorsulást jelenti.

A bal oldali test gyorsulása két összetevőre bontható; a fenti pályamenti (érintőleges) gyorsulásra és a sugárirányú centripetális gyorsulásra: \(\displaystyle a_\mathrm{cp}=\frac{{v_{\mathrm{bal}}^2}}{R}=\frac{4(3-\sqrt{2})}{3}g\approx 2{,}11\,g\). A bal oldali test eredő gyorsulását Pitagorasz-tétellel számíthatjuk ki:

\(\displaystyle {a_\mathrm{bal}}^{\mathbf{eredő}}=\sqrt{{a_{\mathrm{bal}}}^2+{a_\mathrm{cp}}^2}=\frac{\sqrt{1670-924\sqrt{2}}}{9}g\approx 2{,}12\,g.\)


Statisztika:

15 dolgozat érkezett.
6 pontot kapott:Beke Márton Csaba, Erdélyi Dominik, Ujvári Sarolta.
4 pontot kapott:1 versenyző.
3 pontot kapott:4 versenyző.
2 pontot kapott:4 versenyző.
1 pontot kapott:1 versenyző.
0 pontot kapott:1 versenyző.

A KöMaL 2025. májusi fizika feladatai