Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 372. feladat (2015. március)

I. 372. Az OpenGL egy térbeli alakzatok számítógépes megjelenítésére alkalmas platformfüggetlen programozási felület. Elsősorban C nyelven készülnek hozzá programok, de a versenykiírásban szereplő más nyelveken is elérhető, pl. Lazarusban vagy Visual Basicben. Az interneten több magyar és idegen nyelvű irodalom, film és példaprogram található, amelyekből tájékozódhatunk a programozásáról. Érdemes a GLUT vagy más, az adott programozási nyelven és környezetben elérhető OpenGL kiegészítőt fölhasználni.

Készítsünk OpenGL alkalmazást, amely egy kocka belsejében pattogó pontszerű test mozgását mutatja. A program a kocka éleit és a lassan pattogó test pályáját jelenítse meg. A test véletlenszerű kezdősebességgel induljon és a kocka felületével tökéletesen rugalmasan ütközzön. A megjelenítésnél alkalmazzunk perspektivikus vetítést, a programban lehessen zoomolni, azaz közelíteni és távolodni a kockától, valamint úgy mozgatni a ,,kamerát'', hogy az mindig a kocka középpontja felé nézzen.

Beküldendő egy tömörített i372.zip állományban a program dokumentációja (i372.txt, i372.pdf) és a program fordításához szükséges forrásállományok. A dokumentáció pontosan adja meg, hogy milyen programozási nyelven és környezetben, mely kiegészítők segítségével fordítható és futtatható a program.

(10 pont)

A beküldési határidő 2015. április 10-én LEJÁRT.


Mintamegoldásként Fényes Balázs budapesti, 12. évfolyamos tanuló megoldást közöljük, amely Microsoft Visual Studio C# 2010 Express környezetben készült.

A program futtatásához még az OpenTK (Open Toolkit) könyvtár használata szükséges.

A http://sourceforge.net/projects/opentk/ weboldalról töltsük le, és telepítsük fel az OpenTK-t.

Hozzunk létre egy Console Application típusú új projektet. A létrehozott kódfájlt (Program.cs) cseréljük ki: Program.cs.

Még hozzá kell adni a hivatkozásokat a hiányzó dll-ekhez. A Visual Studio felső menüsorában: Project > Add Reference Válasszuk a Browse fület, navigáljunk el az OpenTK mappájához, ahova telepítettük, ezen belül: OpenTK/1.1/Binaries/OpenTK/Release

Adjuk hozzá az OpenTK.dll hivatkozást a projekthez

Most adjuk hozzá a System.Drawing -ot is a projekthez ugyanebben az ablakban a .NET fülre kattintva.

F5-öt nyomva a program elindul.

Kezelés: A kamera helyzete az egér mozgatásával változik, közelíteni az egér görgőjével lehet. A bal egérgombra kattinta a program újraindul. Kilépni az Escape gombbal lehet.


Statisztika:

2 dolgozat érkezett.
10 pontot kapott:Fényes Balázs.
3 pontot kapott:1 versenyző.

A KöMaL 2015. márciusi informatika feladatai