Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 377. feladat (2015. május)

I. 377. Az oktatas.hu portál évről évre megjeleníti a tantárgyi OKTV döntők eredményét:

http://www.oktatas.hu/kozneveles/tanulmanyi_versenyek/oktv_kereteben/dijazottak_eredmenyek

Az eredménylistát PDF formátumú dokumentumként adják meg tantárgyanként. A formátum módot ad ugyan arra, hogy egyszerű szöveges keresést végezzünk, de összetett keresést vagy statisztikai feldolgozást nem támogat.

A portál üzemeltetőitől azt a feladatot kaptuk, hogy tervezzünk adatbázist az eredmények tárolására és tervezzük meg azt a folyamatot, amely során az adatok átvihetők a fájlokból az adatbázisba. Teszt céllal az informatika tárgy alkalmazói kategóriája utolsó öt évének adatait kell a megtervezett adatbázisba betöltenünk.

A megoldáshoz csak a fenti címen elérhető fájlokat használhatjuk. A szükséges konverziós lépésekhez tetszőleges - lehetőleg ingyenes - programot igénybe vehetünk.

Az üzemeltetők kikötötték, hogy az adatbázist a Microsoft Access alapértelmezett formátumában vagy MySQL dump fájlként kell leadni, mivel a hétköznapokban ezeket az eszközöket használják.

Beküldendő egy tömörített állományban (i377.zip) a megoldás leírása (i377.pdf) és az adatbázis (i377.accdb, i377.sql). A leírás tartalmazza az adatbázis modelljét (a táblák kapcsolatát) kifejező képet, a használt adatbázis-kezelő nevét és verzióját, valamint a PDF fájlok feldolgozásának reprodukálható folyamatát, a közben felvetődő technikai vagy tartalmi jellegű problémákat és azok megoldását is.

(10 pont)

A beküldési határidő 2015. június 10-én LEJÁRT.


A feladat talán e versenyben elvárhatónál nagyobb rutint és áttekintő képességet kívánt, ezért is jutott az év végére. Ugyanakkor elhagyni sem lett volna célszerű, mert az életben valósan előforduló probléma megoldását célozza.

A feladat megoldása során meg kellet küzdeni technikai problémákkal: hogy lesz a pdf-ben tárolt szövegből adatbázisba importálható adat; részleteiben pl. az egyes mezők felismerése. A probléma megnevezése és megoldása 1-1 pontot ért.

Tartalmi problémák is voltak, pl. más írásmód, iskola átnevezése, elírások, amelyeket automatizáltan nem lehet korrigálni. A megnevezés és felismerés is 1-1 pontot ért.

A normalizált adatbázis, az adatbázis-modell a leírásban, és az adatbázis beküldése, amely az utolsó 5 év adatait tartalmazza is szintén 1-1 pontot jelentett. (összesen 4 pont)

Ha a folyamat reprodukálható leírása szerepelt a megoldásban, az még 2 pontot ért.


Statisztika:

4 dolgozat érkezett.
9 pontot kapott:Fényes Balázs.
8 pontot kapott:1 versenyző.
5 pontot kapott:1 versenyző.
0 pontot kapott:1 versenyző.

A KöMaL 2015. májusi informatika feladatai