Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Valaki mondja meg!

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]    [32]    [33]    [34]    [35]    [36]    [37]    [38]    [39]    [40]    [41]    [42]    [43]    [44]    [45]    [46]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[1114] Hajba Károly2010-04-12 18:28:18

Üdv!

Itt a választás és számol az ország. A listákra leadott szavazatok mandátumra váltása egy mechanikus számolgatós eljárás, ahol egy bizonyos eset beálltáig a szavazatokat elosztják egy egyesével növekvő számmal.

d'Hondt-módszer

De létezik-e egy közvetlen mód, mely a listára leadott szavazatok arányából közvetlenül megadja az adott párt mandátumát?

--- Mellesleg ismert már egy olyan listás szavazati módszer, mely használatával a pártok ténylegesen a rájuk leadott szavazatok arányában kapják a mandátumot, de egyben a választó személyre (is) szavaz. (De ez nem feltétlen érdeke a párt aktuális elitjének.)

[1115] Hölder2010-05-08 21:32:57

Sziasztok! Van két feladatom, nem tudok vele mit kezdeni,légy szives segitsetek megoldani, köszönöm. 1.Bizonyitsa be,hogy egy egységelemes gyűrű minden olyan gyűrűnek direkt összeadandója, amelynek ideálja! 2.Mutassuk meg, hogy ha egy G csoport generátorelemei felcserélhetők egymással,akkor a csoport Abel-féle! Előre is köszi.

[1116] adrehorv2010-05-09 11:00:02

lécci valaki mondja meg h : 3/7 tizedes tört a tizedesvessző utáni 2005. számjegyet ! valaki irja meg köszi

[1117] adrehorv2010-05-09 11:02:30

légyszi segitsetek megoldanniiiii!!

[1118] Hajba Károly2010-05-09 11:14:16

 \frac{3}{7} = 0.\bf428571\rm428571\bf428...

azaz 6 számjegyenként ismétlődik a sor. Így kiszámolod, hogy hány ilyen teljes 6-os csoport fér bele 2005 számjegybe, majd a maradékot már kiszámolhatod a sor alapján.

Írd vissza a kiszámolt eredményed ellenőrzésül!

Előzmény: [1116] adrehorv, 2010-05-09 11:00:02
[1119] Maga Péter2010-05-09 11:52:24

1. Legyen R egységelemes gyűrű, jelöljük e-vel az egységelemét. Tegyük fel, hogy R ideál az S gyűrűben. Legyen \varphi:S\rightarrowS a következő: \varphi(s)=s-se. Belátjuk, hogy homomorfizmus. Az additivitás nyilvánvaló: \varphi(s1+s2)=s1+s2-(s1+s2)e=s1-s1e+s2-s2e=\varphi(s1)+\varphi(s2). A multiplikativitás csak egy szemernyivel nehezebb: \varphi(s1s2)=s1s2-s1s2e=s1s2-s1s2e-s1es2+s1es2e=(s1-s1e)(s2-s2e); itt használtuk, hogy s1es2=s1es2e, de ez azért igaz, mert e egységelem R-ben, s1es2 pedig R-beli, mert R ideál S-ben. Jelöljük ekkor az \varphi képét (ez egy részgyűrű) T-vel. Állítjuk, hogy T direkt kiegészítő S-ben R-hez. Ugyanis tetszőleges s\inS-re s=\varphi(s)+se, vagyis minden felbomlik. Másrészt ha s-se=t\inT R-ben is benne van, akkor, akkor s=t+se R-beli elem (mivel se\inR, hiszen R ideál), azaz s=se (e egységelem R-ben), így a közös elem csak a 0 lehet.

Előzmény: [1115] Hölder, 2010-05-08 21:32:57
[1120] Maga Péter2010-05-09 11:54:53

2. Ez sokkal könnyebb, tetszőleges két elem összeszorzásánál egyszerűen felírod mindkettőt a generátorelemekből, aztán azokat kicserélgeted a feltétel szerint, így előre hozhatod a második tényezőt.

Előzmény: [1115] Hölder, 2010-05-08 21:32:57
[1121] Maga Péter2010-05-09 11:55:41

Remélem, nem elsőéves algebra házi feladatokat oldottam meg.:P

[1122] Hölder2010-05-09 15:20:34

Köszönöm szépen a segitségedet. Nem elsőéves matekházi, csak érdekeltek a feladatok, még egyszer köszi. :-)

Előzmény: [1119] Maga Péter, 2010-05-09 11:52:24
[1123] adrehorv2010-05-09 17:27:37

Köszönöm szépen és le is vezetnétek nekem ?

[1124] adrehorv2010-05-09 17:31:08

jo mind1 nem kell de ha mágis levezetné nekem még ma valaki akkor a freemailomraa küldjétek el előrree köszönöm de nem kell levezetni csak ha valaki nagyon ráér akkor nem lenne bajjj ha elküldenétek mégeyszer köszi

[1125] R.R King2010-05-09 18:38:54

2005 6-os maradéka 1, így az ismétlődő 6 számjegy első jegyét kell venni, azaz 4 a keresett 2005-ik számjegy..

Előzmény: [1124] adrehorv, 2010-05-09 17:31:08
[1126] Higgs2010-05-11 13:04:09

Üdv!

Holnap reggelre a következő feladatot tudnom kéne.Kerékpártömlőt pumpálunk. Szeretnénk elérni, hogy 4 atm legyen a belső nyomás. Ahhoz, hogy a tömlő szelepén átnyomjuk a levegőt 0.1 atm-val nagyobbnak kell lenni a nyomásnak a pumpában mint a tömlőben. Mekkora hőmérsékletre melegszik a levegő a pumpában, mielőtt a szelep nyílik? A levegő 2 atomos gáz legyen.Mennyivel nő a pumpában lévő 250 köbcenti levegő belső energiája a sűrítés alatt? Mekkora munkát végzünk a pumpában lévő 225 köbcenti levegőn a sűrítés alatt? Mekkora átlagos erővel kell nyomni a 20 centis löketű pumpát? Előre is köszönöm!

[1127] Cokee2010-05-12 20:56:39

Sziasztok!

Tudna vki segíteni a következő feladatoknál:

Milyen vastag pénzérme esetén \frac13 a valószínűsége, hogy az érme az élére esik?

Szabályos dobókockával addig dobunk, míg a dobott számok S összege át nem lépi a 100-at. Mi S legvalószínűbb értéke?

Köszönettel:

Cokee

[1128] Róbert Gida2010-05-12 21:16:53

Másodikra 100 a megoldás, halálismert.

Előzmény: [1127] Cokee, 2010-05-12 20:56:39
[1129] SmallPotato2010-05-12 22:12:07

Talán nem mindenkinek halálismert (nekem egyáltalán nem volt az).

Másfelől viszont az én értelmezésemben az "átlépi" = "meghaladja", amiért is szerintem a 100 nem elfogadható megoldás.

Harmadrészt - és legfőképpen - : mi a megoldás módja, már akár az "eléri", akár a "meghaladja" értelmében? Engem érdekelne.

Előzmény: [1128] Róbert Gida, 2010-05-12 21:16:53
[1130] farkasroka2010-05-13 14:26:11

Sziasztok! . Tudna valaki adni egy linket ahol az összes csoport fel van sorolva modjuk 20-ad rendig vagy valami ilyesmi . Előre is köszönöm!

[1131] Maga Péter2010-05-13 16:49:29

Szia! Ez talán jó lesz.

Előzmény: [1130] farkasroka, 2010-05-13 14:26:11
[1132] farkasroka2010-05-13 20:13:52

ja, ez pont elég, köszönöm szépen!

Előzmény: [1131] Maga Péter, 2010-05-13 16:49:29
[1133] BohnerGéza2010-05-15 01:49:02

A második kérdésre elfogadhatónak tartom (éjjel, 3/4 kettőkor) a következő gondolatmenetet:

Mivel elég sok dobás kell a 95-100 összeg eléréséhez, az ezek elérésének valószínűsége közti eltérés elhanyagolható a folytatáshoz képest. ...! ???

Előzmény: [1127] Cokee, 2010-05-12 20:56:39
[1134] Fernando2010-05-15 14:07:51

Engem is érdekel a "halálismert" megoldás menete!

Előzmény: [1128] Róbert Gida, 2010-05-12 21:16:53
[1135] Fernando2010-05-15 14:11:55

Gondolom a megoldás menete magában foglalja annak pontos bizonyítását is, hogy létezik ilyen legvalószínűbb érték!

Nem tűnik triviálisnak.

Előzmény: [1134] Fernando, 2010-05-15 14:07:51
[1136] Higgs2010-05-15 17:16:55

Üdv!

Tegnap hallottam, hogy az 1729 a legkisebb szám, mely kétféleképpen írható fel 2 köbszám összegeként. Végtelen sok ilyen szám van? Van képlet mely csak ilyen számokat ad?

[1137] Róbert Gida2010-05-15 17:26:29

Legyen pi annak a valószínűsége, hogy az i-edik mezőre lépünk a játék során (p0=1), ekkor a teljes valószínűség tételéből: p_i=\sum_{j=1}^6 \chi (i-j\ge 0,i-j<100)*\frac {p_{i-j}}{6}, itt minden pi pozitív és triviálisan p100>p101>...>p105, ami kellett. Egyébként az is megmutatható, hogy nagy n-re (a játék véget ér, ha n-nél nagyobb egyenlő mezőre lépünk): p_i\approx \frac {n+6-i}{21}, ha n\lei\len+5

Előzmény: [1134] Fernando, 2010-05-15 14:07:51
[1138] jonas2010-05-16 11:26:47

Elég neked olyan szám, amit legalább kétféleképp lehet két köbszám összegeként fölírni? Mert akkor 1729.n3 ilyen (n pozitív egész szám).

Előzmény: [1136] Higgs, 2010-05-15 17:16:55
[1139] jonas2010-05-16 11:31:05

Egyébként pedig az OEIS A001235 sorozatában nézd meg a referenciákat, ha irodalmat akarsz kutatni.

Előzmény: [1136] Higgs, 2010-05-15 17:16:55
[1140] mologa2010-05-16 14:59:51

Hali! Statisztikát is vágjátok?:) A kérdésem a következö lenne. Ha mondjuk a szabadság fok n-1=37 ezt hogy tudodm kikeresni táblázatbol?Akár khi-eloszlás, student eloszlás, F-eloszlás. Mert a táblázatban a szabadságfokok ugy vannak megadva hogy a 37 pont nincs megadva:)) 29 30 40 60 120 De akár monhatom azt is hogy 41 a szabadság fok mert, ez sincs benne:) Ilyenkor hogy kell kikeresni?

Köszi!

[1141] Hölder2010-05-16 17:15:57

Sziasztok! Van három feladatom, amivel kapcsolatban megkérdeznélek titeket, mi a véleményetek, mi a helyes megoldás? 1. Van olyan lineáris egyenletrendszer, amelynek végtelen sok megoldása van, de minden megoldása csak egész számokat tartalmaz. Úgy gondolom, hogy van, pl. x+y=0, ha x és y egészek, de nem tudom, hogy ilyenkor vehető -e az alaphalmaz tetszőlegesen. 2.Ha egy vektortérnek van nullvektortól különböző eleme, akkor végtelen sok eleme van. Úgy gondolom, jhogy igen, mert akkor a v vektor, mely nem nullavektor, annak tetszőleges pozitiv egész számszorosa is benne a van a vektortérben, de felmerült bennem az, hogy egy vektortér lehet -e igy véges, pl. -1, 0, 1 elemekből áll. 3. ha egy lineáris egyenletrendszer megoldásakor az elemi bázistanszformációk során egy ilyen sort találunk: x(2), 0, 1 , akkor nincs megoldás. Szerintem van, méghozzá az x(2) =1 -nek kell lennie.

[1142] Róbert Gida2010-05-16 19:02:36

"Van három feladatom"

Kihagytad a házi szót, nem?

Már régóta gondolom, hogy kellene a fórumon egy hf kérő topik.

Előzmény: [1141] Hölder, 2010-05-16 17:15:57
[1143] Lóczi Lajos2010-05-16 20:20:44

Pl. lineáris interpolációval: egy egyenesnek adott két pontban (30 és 40) az értéke, ebből felírod az egyenletét és megnézed, mit ad 37-nél.

Előzmény: [1140] mologa, 2010-05-16 14:59:51
[1144] Hölder2010-05-17 09:25:09

Kedves Róbert Gida! Köszönöm a hozzászólást, valóban nem volna haszontalan dolog, viszont ezek nem házi feladatok, hanem valódi felmerülő problémák, legalábbis nekem, nem vagyok bennük biztos, nyilván itt nagyon okos emberek vannak, akik esetleg segiteni tudnak.Ezért irtam fel a kérdést, és azt is, hogy mi a véleményem a megoldásról.

Előzmény: [1142] Róbert Gida, 2010-05-16 19:02:36
[1145] Fernando2010-05-17 14:43:40

Szia!

Az első feladat megoldását R.G. ismertette, köszönjük.

A másodikra nekem a körhenger magassága =érme vastagsága h=2r/sqrt(3) elnézést, hogy ilyen csúnyán írtam, r az érme sugara.

Előzmény: [1127] Cokee, 2010-05-12 20:56:39
[1146] mologa2010-05-17 18:35:14

Akkor itt a példa!

Pl. Készitsen 0.95 valószinüségü (kétoldali) konfidenciaintervallumot a várható értékre (m) a minta esetén ( ez a minta 38 db számbol áll) Adja meg az intervallum jobboldali végpontját!

A minta átlaga:

A minta korrigált szórása: = 3.81277 eddig ezek jok! De nem is ez a lényeg most. J

Mivel korrigát szorás van megadva,ezért a Stunedt-eloszlással ( t-eloszlás) számolunk. Vagyis a Na itt kell meghatározni a szabadság fokot, vagyis f=n-1=37

Mivel 95

= = =2.0273

Vagyis:

P =………….stb

Az lenne a kérdésem hogy a táblázatbol hogyan lehet kikeresni a 37 szabadságfokhoz tartozó 2.0273-at??? (A Student-eloszlás táblázatbol) Mert ugye 37 szabadságfok nincs a táblázatban. A szabadságfokok a táblázatban 1-29ig ill. 30,40,60,120 vannak megadva.

Előzmény: [1142] Róbert Gida, 2010-05-16 19:02:36
[1147] mologa2010-05-17 18:36:17

nem tud rendesen bemásolodni :((

[1148] mologa2010-05-17 18:37:15
[1149] mologa2010-05-17 18:38:32

Hogy lehet bemásolni a képleteket is ide?:)

[1150] Hosszejni Darjus2010-05-17 18:44:29

szerkeszd meg TeX-ben

Előzmény: [1149] mologa, 2010-05-17 18:38:32
[1151] SmallPotato2010-05-17 20:08:59

"Mert ugye 37 szabadságfok nincs a táblázatban"

Attól függ, melyikben. (Kevesebb, mint 5 percbe telt találni egy megfelelőt.)

Előzmény: [1146] mologa, 2010-05-17 18:35:14
[1152] SmallPotato2010-05-17 20:10:59

És a képletekhez (szintén fogós feladat ...):

TeX minitanfolyam

Előzmény: [1149] mologa, 2010-05-17 18:38:32
[1153] Higgs2010-05-17 20:56:56

Köszönöm Jonas, hasznos volt a link! Most a következő a kérdésem: m0(0 jobb alsó indexbe) nyugalmi tömegű relativisztikus részecske ugyanolyan nyugalmi tömegű álló részcskének ütközik tökéletesen rugalmatlanul. Mekkora a keletkező részecske tömege Lorentz faktorral kifejezve?

[1154] Higgs2010-05-17 20:59:30

És a sebessége?

[1155] mologa2010-05-17 21:00:18

Na igen ez igy van:) De a vizsgán nem igy lex:) Hogy ha nincs a tábl ban akkor mi a tenedö? hogy kell kiszámolni?

Előzmény: [1151] SmallPotato, 2010-05-17 20:08:59
[1156] SmallPotato2010-05-17 21:10:17

Lóczi Lajos 1143-as hozzászólása szerintem megadja a kulcsot.

Előzmény: [1155] mologa, 2010-05-17 21:00:18
[1157] SmallPotato2010-05-17 22:17:44

f(30)=2,042

f(40)=2,021

f(37)=?

\frac{f(37)-f(30)}{37-30}=\frac{f(40)-f(30)}{40-30}, azaz

f(37) = f(30) + \big(f(40)-f(30)\big)*\frac{37-30}{40-30}, azaz

f(37) = 2,042 + (2,021-2,042)*\frac{7}{10}, vagyis

f(37)=2,0273,

ill. a táblázat pontosságára kerekítve 2,027.

Előzmény: [1156] SmallPotato, 2010-05-17 21:10:17
[1158] SmallPotato2010-05-17 22:38:22

A táblázati értéktől való eltérés két okból adódhat: egyrészt a közrefogó adatok pontossága véges (magyarán pl a 2,042 elvileg lehet akár 2,0415 vagy efféle és a 2,021 is lehet 2,0205, másrészt az összefüggés nem egészen lineáris (a 2,042 környékén láthatólag nagyobbak a lépések, mint a 2,021 környékén).

Előzmény: [1157] SmallPotato, 2010-05-17 22:17:44
[1159] HoA2010-05-18 08:37:48

Ne riaszd el a fiatal versenyzőt ha ilyen problémái vannak.

Lineáris kapcsolatot feltételezve ha a szabadságfok 40-ről 30-ra változik az érték pedig 21 ezrelékkel nő, akkor a 40 --> 37 változáshoz ennek 3 tizede , azaz 6,3 ezrelék , a táblázat pontosságát figyelembe véve kerekítéssel 6 ezrelék tartozik, így a keresett érték 2,027.

Előzmény: [1157] SmallPotato, 2010-05-17 22:17:44
[1160] mologa2010-05-18 08:46:23

Köszönöm! Ez nekem nagy segitség volt. A régi idökben még volt normális oktatás :)

Előzmény: [1157] SmallPotato, 2010-05-17 22:17:44
[1161] Róbert Gida2010-05-18 10:03:48

Régi időkben ilyen sem volt: http://www.youtube.com/watch?v=-vz0TBz2n98

Előzmény: [1160] mologa, 2010-05-18 08:46:23
[1162] bily712010-05-18 11:02:52

A régi időkben az oktató egyik hatásos eszköze a fegyelmezés volt, mely része a nevelésnek, ugyanúgy, mint az oktatás. A mai törvények ezt az eszköszt kivették a tanárok és a gyámhivatal kezéből és olyan jogokkal ruházzák fel a gyermekeket, melyek egyszerűen nem illetik meg őket.

Előzmény: [1161] Róbert Gida, 2010-05-18 10:03:48
[1163] SmallPotato2010-05-18 13:38:38

Na jó ... azért a helyzet nem ennyire egyszerű. Normális oktatás ma is van. A (vélt vagy valós) demokrácia ugyan kissé sajátossá tette a viszonyokat - de a jelen esetben inkább a tapasztalatból adódó különbségről beszélhetünk.

(Lásd HoA - jogos - észrevételét a fiatal versenyző elriasztásával kapcsolatosan. :-) )

Előzmény: [1160] mologa, 2010-05-18 08:46:23

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]    [32]    [33]    [34]    [35]    [36]    [37]    [38]    [39]    [40]    [41]    [42]    [43]    [44]    [45]    [46]